Kék fényhíd

A megkülönböztető jelzés esetén minden esetben hang és fényjelzés együttes használatát értjük. A fény lehet kék vagy kék és piros váltakozó fényjelzés is. A megkülönböztető kék jelzőfény esetén a hangjelzés két különböző alaphangot váltakozva, azonos időtartamig kibocsátó készülék, de a folyamatos hangmagasság változtatás (csúszó üzemmód) is megfelelő.

Hogyan állítsunk össze egy kék fényhidat?

A kék fényhíd terméktípustól, illetve a gépjármű szélességétől függően 40-180 cm közötti méretekben érhetők el. A 30-40 cm hosszú mini kék jelzőfények mágnestalpas kivitelben is elérhetőek, de ennél nagyobb méretet már javasolt fix, befúrt rögzítéssel szerelni. A kék fényhíd méret kiválasztásánál elsődleges szempont a gépjármű tetőszélessége.


Az elsődleges kék jelzőfények legtöbb esetben moduláris felépítésűek, ezért a felhasználó igényeinek vagy a felhasználási feladatoknak megfelelően lehet összeállítani a kívánt kék fényhidakat. Európában nincs meghatározva a modulok száma csak az, hogy szinkronizáltnak kell lenni a villogási mintának. A villogási minta sok esetben előre programozott ütemeket tartalmaz, amelyeket a felhasználó vagy a beszerelő tud kiválasztani, figyelembe véve az országban érvényes előírást.


A rendőrségi villogó többsége típustól és gyártótól függően különböző színekben elérhetők, legtöbb esetben víztiszta burkolat mellett kék és/vagy piros LED modul választható, de a gyártók kínálatában elérhetőek sárga vagy fehér LED modulok is, amik házszám, sikátor vagy utastér megvilágításra is használhatók. Ma már elérhető multicolor kivitelű LED modul is, ami azt jelenti, hogy a lámpatesten belül 2-3 vagy 4 szín is megjeleníthető. Ez a kivitel lehetővé teszi, hogy a megkülönböztető jelzést használó jármű adott esetben figyelmeztető jelzést adjon vagy baleseti helyszínen forgalomterelést tudjon biztosítani, esetleg a fehér fény bekapcsolásával terület megvilágítást lásson el.


A színezett búrájú kék fényhíd, illetve a kék/piros búrával szerelt fényhíd leginkább a rendőrség által használt rendőrségi villogókra jellemző, ami a“rendőri jelleget” hangsúlyozza, mintegy önmagában is jelezve a rendőri jelenlétet a közterületeken levő autóval vagy gyalogosan közlekedők megnyugtatására.


A fixen bevúrt kék fényhídban a fényjelzések mellett a sziréna hangszóró elhelyezése is lehetséges. Ma már a lapos kialakítású fényhidakban is lehetséges integrált hangszóró elhelyezése, aminek több előnye is van. Első és legfontosabb előnye, hogy a jármű legmagasabb pontján van, ez által itt terjed a legjobban a hang. Nem utolsó sorban pedig hatalmas előnye, hogy egyszerű felszerelni és cserélni is. Azonban az így kialakított kék fényhíd legnagyobb hátránya, hogy az utastérben szinte elviselhetetlenül nagy a zaj, ami valljuk be nem túl kellemes a bent utazók számára, ezért a hangszóró ma már a legtöbb esetben a motortérben kap helyet.

A kék fényhíd használatának szabályozása

A kék fényhíd használatát a 12/2007-es IRM rendelet szabályozza, amely megkülönböztet felhasználókat amelyek hatósági engedély nélkül felszerelhetik, és megkülönböztet olyan felhasználókat akik csak hatósági engedéllyel szerelhetik fel a megkülönböztető jelzéseket. Az MSZ 07-4009:1982 szabvány rendelkezik a megkülönböztető hangjelzés, ez esetben a kék rendőrségi villogó szükséges hangnyomásáról. A szabvány szerint a mérendő legnagyobb hangnyomás szintet a talajtól 0,5-1,5 méterre kell megkeresni. A gépjárművel szemben, valamint arra 45 fokos szöget bezáró területen 103dB(A), míg a gépjárműtől 90 fokra oldalt minimum 98dB(A) hangnyomást kell mérni. Ezek hiányában a gépjármű a hangnyomás mérésen nem mehet át.


A kék vagy kék és piros fényhídnak meg kell felelni az R65 fénytechnikai és R10 elektromágneses összeférhetőségi szabályozásnak. Az R65 szabvány garantálja azt, hogy vizuálisan megfelelően látható volt-e maga a villogó fényjelzés. Ezen szabványoknak való megfelelésről az importőrnek megfelelősségi nyilatkozatot kell biztosítania.