AIS transzponder
további kategóriáiAkárcsak a légi közlekedésben, a hajózásban is elengedhetetlen, hogy a járművek helyzete és sebessége pontosan nyomon követhető legyen. Pontosan ezt teszik lehetővé az AIS transzponderek, hiszen ezekkel a készülékekkel lehetséges a helymeghatározás és az azonosítás. Tovább olvasom...
• B osztályú AIS transzponder
• Széles látószögű színes TFT LCD kijelző
• Kimenő teljesítmény: 2W
• Súly: 700 g (GPS antenna nélkül)
• Egyszerű kezelés
• Valós idejű forgalmi adatok
• VHF rádióhoz integrálható (IC-M605EURO, IC-M506GE, IC-M330GE)
• Alaptartozékok: GPS antenna, DC kábel, beépítő keret
• IPX7 vízállóság
• Csendes üzemmód
• Egyszerűsített navigációs funkció (útpont)
• NMEA 2000/NMEA-0183 csatlakozási lehetőség
• Szabványos, belvízi közlekedésben használatos B osztályú AIS transzponder
• Halász hajók, motoros és vitorlás hajók részére
• 12V és 24V-ról egyaránt üzemeltethető
• 5 db LED a működés visszajelzésre
• USB interfész PC csatlakoztatásához
• RS-232 és RS-422 csatlakozó felületek a készüléken
• Az ár tartalmazza a tápkábelt, USB kábelt és szoftvert
• Link2AIS szoftver alaptartozékként jár a készülékhez
• Szabványos, belvízi közlekedésben használatos B osztályú AIS transzponder
• Halász hajók, motoros és vitorlás hajók részére
• 12V és 24V-ról egyaránt üzemeltethető
• 5 db LED a működés visszajelzésre
• USB interfész PC csatlakoztatásához
• RS-232 és RS-422 csatlakozó felületek a készüléken
• Az ár tartalmazza a tápkábelt, USB kábelt, szoftvert valamint GPS és VHF antennát és beszerelő keretet is
• Link2AIS szoftver alaptartozékként jár a készülékhez
• 36 NM távolság megfigyelése 4 kW teljesítményű radom szkennerrel
• Egyszerűsített ARPA (Automatic Radar Plotting Aids) funkció - külső irány-, sebesség- és helyzetadatok szükségesek
• DSC (digitális szelektív hívás) információs funkció - külső irány, pozíció és DSC adatok szükségesek
• AIS (automatikus azonosító rendszer) Overlay funkció - külső irány, pozíció és AIS adatok szükségesek
• Kijelző típusa: 10,4 hüvelykes színes TFT LCD kijelző (IPX4 vízállóság)
• TLL (Cél szélességi hosszúsági fok) funkció - külső irány- és helyzetadatok szükségesek
• True Trail funkció - külső irány- és helyzetadatok szükségesek
• Szkenner egység: IPX6 (erőteljes sugárvíz elleni védelem)
• Szkenner egység frekvenciája: 9410 MHz ±30 MHz
• Szkenner egység rendszerkábel: 15 m
• Előmelegítési idő: 90 másodperc
• Tápegység: 10,2-42 V DC
A transzponder statikus és dinamikus adatokat is továbbít: előbbi kategóriába tartozik például a hajó azonosítója, neve és hívójele, míg a dinamikus adatok a pozíciót, a sebességet, irányt, valamint a hajóútra vonatkozó (merülés, célállomás, érkezés tervezett ideje, szállít) adatokat takarja. Az AIS jeladó emellett a hajó útjára vonatkozó adatokat is sugározza: célállomás, tervezett érkezés, terhelt merülés stb.
Ezáltal a hatótávolságon belül minden hajó egyértelmű és valós idejű képet kaphat a többi közlekedőről, és persze így követi nyomon a bázisállomáson is a forgalmat. Az AIS transzponder saját kijelzővel rendelkezik, ugyanakkor számítógépen is elérhetők az adatok a megfelelő alkalmazás használatával.
Mely hajók számára kötelező az AIS transzponder alkalmazása?
A Nauticast vagy az ICOM AIS transzponderével felszerelt hajón, valamint a parti belvízi AIS bázisállomáson megjeleníthetők a hatótávolságon belül elhelyezkedő, azonosító jeleket kisugárzó hajók, így vagy az AIS saját kijelzőjén, vagy egy ECDIS megjelenítőn a hajó vezetője folyamatosan aktuális áttekintést kaphat a környezetében zajló vízi forgalomról. Fontos tudni, hogy a magyarországi Duna-szakaszon az érvényben lévő rendelkezések szerint egyes úszólétesítmények számára kötelező az AIS készülék használata.
Olyan folyami hajó tehát nem közlekedhet, amelyiken nem található transzponder vagy meghibásodott a készülék. Utóbbi esetben jöhet jól a DND Telecom webáruházban elérhető hordozható belvízi AIS transzponder, amit cégünktől megvásárolhat vagy akár bérelhet is. A mobil kialakítású belvízi AIS transzponder 12, 24 és 230V-ról egyaránt működik, a biztonságról pedig a vízálló táska gondoskodik. A beépített akkumulátorral akár egy órás működés is elérhető, a GPS és a VHF antenna pedig a készülék alaptartozéka. A hordozható transzponder a telepített készülékekhez hasonlóan képes a helymeghatározásra, a valósidejű forgalmi adatok követésére és a zsilipkezelésre is.
Mi a különbség az A osztályú és B osztályú AIS transzponder között?
Az osztályú AIS készülékek
Az A osztályba sorolt AIS transzponderek meghatározott hajóméret felett kötelező tartozéknak számítanak, csak úgy, mint a VHF hajórádió. Ez elsősorban olyan ipari felhasználású hajókat érint, melyek a teher-, áru- vagy személyszállításban vesznek részt. Mivel a forgalmi adatoknál az idő és a pozíció kulcstényezők, az A osztályú transzponderek szinkronizált belső órát és GPS-t is tartalmaznak.
B osztályú AIS készülékek
Míg az A osztályú berendezések az ipari célú hajózásban használatosak, a kisebb, egyszerűbb B osztályba sorolt transzponderek a kedvtelési célú hajókon “teljesítenek szolgálatot” (használatuk ugyanakkor nem kötelező). Egy halász-, vitorlás vagy motoros hajón is nagy segítség lehet egy Nauticast vagy ICOM márkájú AIS transzponder, ami az A osztályú társaihoz hasonlóan VHF és GPS antennával is rendelkezik. A kisebb, olcsóbb készülékek jellemző tulajdonsága, hogy USB-csatlakozót is tartalmaznak, azaz könnyen összekapcsolhatók laptoppal vagy számítógéppel.
A B osztályú transzponderek az A és B osztályú AIS jeleket egyaránt képesek fogni, ezzel is növelve a hajózás biztonságát. A kijelző számos modell esetében elérhető: ezen külön színnel (jellemzően pirossal) láthatók a potenciálisan veszélyes hajók. A kijelzőket úgy alakítják ki, hogy nappal és éjszaka egyaránt könnyen és egyértelműen leolvashatók legyenek.
Mind az A, mind a B osztályba sorolt készülékekre igaz, hogy használatuk rádióengedélyhez kötött, és bizonyos esetekben eladó általi programozást igényelhetnek!
Milyen frekvencián működnek az AIS transzponderek?
A DND Telecom webáruházban két világszerte ismert gyártó AIS transzponderei kaphatók. A Nauticast és az ICOM márkák AIS transzponderei. A Nauticast márka adatai szerint, az általuk gyártott AIS transzponder 156 és 163 MHz közötti frekvenciasávot használ. Az ICOM által gyártott AIS készülék pedig a 161,500 MHz-től a 162,025 MHz-ig terjedő sávot alkalmazza.
Milyen adatokat továbbítanak az AIS transzponderek?
A hajónkon található AIS transzponder automatikusan fogadja a többi AIS készülékkel felszerelt hajó és bázisállomás által sugárzott információkat, miközben a saját hajónk statikus és dinamikus információit továbbítják. Miért érdemes AIS transzpondert használni? Segítségével olyan kisebb hajókat és a tengeren elhelyezett bójákat is észrevehetünk, amelyeket a tengeri radarral nehéz észlelni. Az ilyen típusú berendezésekkel csak növeljük a saját biztonságunk, akár folyón, akár tengeren közlekedünk.
Az AIS transzponder nappali módba kapcsolt képernyőjén egyértelműen láthatjuk a saját és más hajók helyzetét. A potenciálisan veszélyes hajók piros színnel, a barátként regisztrált hajók pedig sárgával jelennek meg. A nappali mód kijelzője közvetlen napfényben is jól látható, az éjszakai üzemmód pedig sötétben is jó olvashatóságot biztosít. De a képernyő navigációként is használható.
Ez a funkció egy meghatározott ponthoz vezet. De akár 100 kedvenc célpontot is beprogramozhatunk. Egyszerűen csak beállítunk egy célt vagy egy másik AIS transzpondert a kijelzőn, és már indulhatunk is. Amennyiben megbízható AIS készüléket keresünk, válasszuk a Nauticast vagy az ICOM AIS transzpondereit.
Kompatibilisek az AIS transzponderek a többi hajózási berendezéssel, például a radarokkal és a GPS-szel?
Az RS232/RS422 interfészek (NMEA 0183) és a pilot port garantálják az összes többi fedélzeti rendszerrel való zökkenőmentes integrációt. Számos a tengeren használt elektronikai berendezés például az AIS transzponder, a térkép plotter, a DSC rádió rendelkezik beépített Global Navigation Satellite Systems rövidítve GNSS modullal, amit sokan GPS-vevőnek is neveznek. Ez az Egyesült Államok globális helymeghatározó rendszere, de ezek a készülékek más GNSS-eket, például az európai Galileo és az orosz GLONASS rendszereket is gyakran támogatják. Ügyeljünk arra, hogy vannak AIS transzponderek amelyek kizárólag csak számítógépen keresztül konfigurálhatók. Ezért wifi kapcsolatra és USB kábelre lesz szükségünk. De a mai modern transzponderek konfigurálása nem csak számítógépen, hanem táblagépen és okostelefonon is elvégezhetők.
Milyen kiegészítők érhetők el az AIS transzponderekhez, például antennák vagy tartozékok?
Ahogy azt már korábban említettük, az RS232/RS422 interfészek (NMEA 0183) zökkenőmentes integrációt biztosítanak a fedélzeti rendszerekkel. Az NMEA, a National Marine Electronics Association az amerikai székhelyű tengeri elektronikai kereskedelmi szervezet rövidítése, amely meghatározza a tengeri kommunikációs eszközök közötti információcsere szabványait. Ennek a szervezetnek az egyik szabványa az NMEA 0183, amely a tengeri kommunikációs eszközök közötti adatcsere alapja, például szonárok, szélsebességmérők, giro iránytűk, robotpilóták, GPS-vevők és sok más típusú műszer közötti információcsere során.
De az AIS transzponderhez csatlakoztathatunk VHF és GPS antennát is. Az első antenna esetében BNC csatlakozóra, a második változat használatakor TNC aljzatra lesz szükségünk. Ez elsősorban az AIS transzponderek első generációja esetén szükséges, amely készülékek külső VHF- és GPS-antennákat használnak. Ezek a berendezések jellemzően koaxiális kábelen keresztül lettek a kabinon kívülre szerelt antennákhoz csatlakoztatva. Ma már a legmodernebb AIS transzponderek beépített GPS-vevőkkel és antennákkal rendelkeznek, vagyis nincs szükség ahhoz, hogy ezeket külső egységként csatlakoztassuk.
Forduljon hozzánk bizalommal: beszerezzük az Önnek ideális AIS transzpondert, segítünk az engedélyek beszerzésében és persze a programozásban és a telepítésben is.