Sziréna vezérlő

A sziréna vezérlő elengedhetetlen a megkülönböztető jelzést használók számára. A megkülönbözető hangjelzést biztosítő sziréna vezérlő mikroprocesszoros elektronikája felel a különböző szirénahangokért, illetve hangtónusokért valamint a kibeszélő funkcióért.

A sziréna vezérlő funkciói

A hang-és fényvezérlő szükség szerint vezérelheti a megkülönböztető fényjelzést, terület megvilágító fényeket, például sikátor lámpát, rendszám megvilágítást, figyelmeztető hang-és fényjelzést, helikopter jelzőfényt, mágneszárat (gun lock) vagy egyéb kiegészítő fényeket. Továbbá különböző hangtónusok közötti váltásokért felel. A sziréna erősítő elsődleges célja, hogy generálja a hangot, előállítsa a kívánt tónusokat és meghajtsa a külső hangszórót (driver, speaker).


Felhasználói igény szerint akár kibeszélő funkció (mikrofon, P.A. azaz Public Address) is elérhető, mely lehetővé teszi a lakossági tájékoztatást, akár előre felvett szöveg lejátszását.


Több országban is bevezették az ”éjszakai” üzemmódot (halkabb sziréna), ami éjszaka a kisebb forgalom miatt lett indokolt, ezzel is csökkentve a zajszennyezést.

Milyen szabvány vonatkozik a megkülönböztető jelzés sziréna vezérlőjére?

Országonként vagy akár szervezetenként is eltérő sziréna hangjelzést használnak a vészhelyzeti szolgálatok, például a francia vagy német mentőszolgálat akik különböző hangjelzéssel hívják fel magukra a figyelmet, és adják tudtára a közlekedésben résztvevőknek, hogy milyen funkcióban vannak jelen. Magyarországon sajnos nincs kialakult iránymutatás erre a megkülönböztetésre. Nem rendelkezik szabvány arra vonatkozóan, hogy a különböző szolgálatok más-más szirénahangot használjanak és ebben elkülönüljenek egymástól.


A sziréna vezérlőre vonatkozó szabvány tekintetében az Európában elfogadott R10 (EMC) megfelelősségi szabvány irányadó, amely a berendezés elektromágneses összeférhetőségére vonatkozik.


Egy új megközelítés az alacsony frekvenciás megkülönböztető jelzés vezérlő rendszer, amely nem helyettesíti az elsődleges hangjelzést, hanem kiegészíti azt. Kutatások és tesztek megállapították, hogy a mai modern autóknál a hangszigetelt karosszérián belül egyre kevesebb zaj szűrődik be, ezért áttértek az alacsony frekvenciás zaj kibocsátásra alkalmas eszközökre. Ennek használata elsősorban forgalmi csomópontok, torlódások megközelítésekor történik, mivel a mély hangfrekvencia sokkal feltűnőbb az autósok számára.